تبیان، دستیار زندگی
حالا که کم کم آبها از آسیب افتاده، معلوم شده استعفا یک مانور بوده؛ مانوری برای ساکت کردن منتقدان علی کفاشیان. دو هفته از بازداشت علی کفاشیان رییس فدراسیون فوتبال می گذرد و به گفته دادستانی تهران رییس فدراسیون با وثیقه آزاد است و می تواند به ساختمان سنگ س
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کفاشیان همه را بازی داده است؟


حالا که کم کم آبها از آسیاب افتاده، معلوم شده "استعفا" یک مانور بوده؛ مانوری برای ساکت کردن منتقدان علی کفاشیان. دو هفته از بازداشت علی کفاشیان رییس فدراسیون فوتبال می گذرد و به گفته دادستانی تهران رییس فدراسیون با وثیقه آزاد است و می تواند به ساختمان سنگ سیاه مهمترین فدراسیون ورزشی کشور سر بزند و کارهای عادی اش را پیش ببرد. اما این بازداشت حداقل یک اتفاق به همراه داشت و آن هم افزایش فشارها برای کنار رفتن کفاشیان بود. فشارهایی که به نظر می رسد بیش از همه از سوی وزارت ورزش بر فدراسیون فوتبال وارد شده است.

علی کفاشیان

کفاشیان که تا دو ماه دیگر حضورش در فدراسیون فوتبال به پنج سال می رسد، اسفند قبل در انتخاباتی کاملا دموکراتیک دوباره سکان هدایت فدراسیون فوتبال را بر عهده گرفت و از همان روز و با توجه به شکست خوردن حسین علی قریب نامزد مورد حمایت وزارت ورزش می شد پیش بینی کرد که فوتبال روزهای سختی را به خاطر استقلالش تجربه خواهد کرد.

پیش بینی ها اتقاقا خیلی زود به حقیقت پیوست و کفاشیان و دوستانش در فدراسیون خیلی زود طعم استقلال را چشیدند. کاهش حمایتهای مالی از فدراسیون همزمان با شروع رقابتهای انتخابی جام جهانی بدترین اتفاق ممکن بود. در ادامه هم رقابتهای قهرمانی جوانان آسیا و مسابقات قهرمانی فوتسال از راه رسیدند و از شانس بد کفاشیان، باخت رهاورد تیمهای ملی بود.

در این میان نتایجی که تیم ملی در مسابقات انتخابی جام جهانی می گرفت و تصمیمهای عجیب کارلوس کی روش مشت منتقدان تیم ملی را محکمتر می کرد تا کفاشیان هر روز بیشتر در موضع ضعف قرار بگیرد اما توجیه کفاشیان هم در نوع خودش جالب توجه بود. او می گفت نمی خواهد پایه گذار عادتی شود که رییس فدراسیون با یک باخت و ناکامی به خاطر فشارها از فدراسیون برود. او مدتهاست با همین توجیه ریاست فدراسیون فوتبال را بر عهده دارد و مجمع فدراسیون هم همچنان به او اعتماد می کند.

مجمع صوری یا واقعی

یکی از نقاط قوت فدراسیون جدید در این سیستم تازه، مجمعی است که نهاد تصمیم گیر برای فوتبال است و دیگر مثل گذشته دولتها حداقل به صورت ظاهری هم نمی توانند در انتخابها و عزلها تصمیم ساز باشند. حالا بر خلاف گذشته این مجمع فوتبال با چکیده ای از اهالی فوتبال هستند که این قدرت را دارد که رییس فدراسیون را انتخاب یا برکنار کنند و اگر دولت هم میخواهد نفر مورد نظرش را به فوتبال بیاورد یا رییس را برکنار کند، مجبور است از طریق مجمع وارد شود.

کفاشیان هر چند در فدراسیونش همه چیز را با خنده مدیریت می کند اما به دلیل شناختش از فضای ورزش و مهمتر از آن رسانه می داند که در چنین مخمصه هایی چگونه عمل کند. او پس از شدت گرفتن درخواستها برای استعفایش در مصاحبه با یکی از روزنامه های حامیش اعلام کرد که خسته شده و می خواهد با تشکیل فوق العاده مجمع فدراسیون فوتبال از سمتش کنار برود. هر چند در ابتدا این تصمیم جدی گرفته شد اما نشانه هایی که بعدا بروز کرد، مشخص کرد آقای رییس در تصمیمش چندان جدی نیست و تنها با اشراف به قانون مجامع فدراسیونها و تنها برای اتلاف وقت چنین چیزی را اعلام کرده است

شاید این مساله تنها دلیلی باشد که تا به حال کفاشیان از جایش تکان نخورده چه اگر غیر از این بود شاید سال قبل اصلا کفاشیان فرصت حضور در انتخابات را هم پیدا نمی کرد چه برسد به انتخاب شدنش. با این حال در همین مجمع هم تعداد مخالفان کفاشیان کم نیست. او منتقدان قدرتمندی چون حسین هدایتی دارد؛ افرادی که به واسطه ارتباطات بیرونی شان هر اقدامی برای برکناری کفاشیان انجام داده اند ولی هیچ چیز نتوانسته آنها را به موفقیت برساند. از طرفی دیگر شنیده می شود، برخی منتقدان کفاشیان در حال جمع آوری امضا از میان اعضای مجمع هستند تا برکناری کفاشیان را کلید بزنند اما پس از دو هفته تعداد این امضاها تنها به 12 امضا رسیده تا بار دیگر سنگ مخالفان کفاشیان به سنگ بخورد.

علی کفاشیان

اوین پردردسر برای آقای رییس

انتخاب فدراسیون فوتبال ایران به عنوان برترین فدراسیون سال آسیا از آن دست اتفاقاتی بود که باعث شد بار دیگر انتقادها به سمت کفاشیان و فدراسیونش نشانه برود. کنفدراسیون فوتبال آسیا که بر اساس گزارش فدراسیوهای عضو هر ساله فدراسیون فوتبال برتر را انتخاب می کند در سال 2012 مانند سال نخست ریاست کفاشیان در فدراسیون فوتبال، ایران را به عنوان برترین فدراسیون انتخاب کرد و این انتخاب دستاویزی شد برای منتقدان کفاشیان. البته در اوضاع بلبشوی فوتبال ایران به ویژه پس از شکست برابر ازبکستان، بسیاری انتخاب فدراسیون فوتبال ایران به عنوان فدراسیون برتر سال را نوعی ماه عسل برای کفاشیان می دانستند اما این روزهای خوش برای کفاشیان خیلی زود به سر رسید.

دو روز بعد از بازگشت کفاشیان از مالزی بعضی سایتهای غیررسمی از بازداشت یکی از مدیران بلندپایه فدراسیون فوتبال خبر دادند و همین شایعه حسهای کنجکاو را برانگیخت. عصر همان روز کفاشیان در گفت و گو با خبرگزاریها شایعه بازداشتش را تکذیب کرد و گفت که تنها به عنوان مطلع در پرونده مشاور جوانش به اوین رفته است. با این حال موضوع کفاشیان و فدراسیون فوتبال چیزی نبود که با پیگیری رسانه ها همراه نشود و در نخستین نشست خبری دادستان کل کشور موضوع حضور کفاشیان در اوین مورد سوال واقع شد و حجت الاسلام  محسنی اژه ای گفت که کفاشیان بازداشت بوده و با قرار وثیقه آزاد است. پس از این اظهارنظر فشارها به کفاشیان برای استعفا شدت گرفت.

فرار به جلوی کفاشیان

کفاشیان هر چند در فدراسیونش همه چیز را با خنده مدیریت می کند اما به دلیل شناختش از فضای ورزش و مهمتر از آن رسانه می داند که در چنین مخمصه هایی چگونه عمل کند. او پس از شدت گرفتن درخواستها برای استعفایش در مصاحبه با یکی از روزنامه های حامیش اعلام کرد که خسته شده و می خواهد با تشکیل فوق العاده مجمع فدراسیون فوتبال از سمتش کنار برود. هر چند در ابتدا این تصمیم جدی گرفته شد اما نشانه هایی که بعدا بروز کرد، مشخص کرد آقای رییس در تصمیمش چندان جدی نیست و تنها با اشراف به قانون مجامع فدراسیونها و تنها برای اتلاف وقت چنین چیزی را اعلام کرده است. حالا هم پس از گذشت دو هفته از این ماجراها و با فروکش کردن تب و تاب انتقادها، از فدراسیون فوتبال خبر می رسد تا خرداد سال آینده و مشخص شدن تکلیف تیم ملی در مسابقات انتخابی جام جهانی و از آن مهمتر مشخص شدن دولت آینده کفاشیان از فدراسیون فوتبال نمی رود و با همین امروز وفردا کردنها و بازیهای رسانه ای همچنان بر مسند مهمترین فدراسیون ورزشی کشور خواهد نشست.

فاتح حسینی

بخش ورزشی تبیان